söndag 1 augusti 2010

Farbror Clqwrx's fabulösa ungkarlswok för studenter, ensamstående och seriösa Cateringföretag

Det var ett tag sedan jag kom med ett matlagningstips till er, mina kära läsare och då det nu gått ett år så känner jag mig relativt säker på att min kokkonst inte är särdeles hälsovådlig, eller i alla fall inte direkt dödlig. Dessutom har det kommit till min kännedom att man bör variera sin kost. För er som nu har levt på min goda pastasallad i ett år kan jag bara ursäkta att ni fått vänta så länge på min nästa gastronomiska välsignelse, men Haute Cuisine är en delikat process som kräver ett långtidsengagemang. Jag känner mig nu såpass färdig med min anrättning att jag kan dela detta recept med er, så här kommer den andra installationen i serien "Farbror Clqwrx's lagar mat".

Farbror Clqwrx's fabulösa ungkarlswok
För 1 och 1/2 person (Så bjud någon som är liten i maten, eller förbered dig på en besvikelse när du öppnar lunchlådan dagen efter).
  • 1 röd paprika (De är dyrast, så de borde vara bäst...)
  • 1 näve böngroddar
  • Några Svampuschlingar (Det är tydligen nyttigt. Sort spelar inte så stor roll)
  • 2 klyftor vitlök (Vill man hångla får man gå hungrig)
  • En lagom bit ingefära
  • En chilifrukt, färsk
  • Rostad lök
  • Chilinötter
  • Nudlar (Ta bara och kasta kryddpåsen. Här lagar vi mat på riktigt!)
  • Teriyakisås
  • 2 ägg
Hade du haft en stereo i köket så hade detta varit ett ypperligt tillfälle att slå på lite matlagningsmusik, varför inte lite Organism 12? Tänk på att investera i en fet ljudanläggning till köket.
Hetta upp vad som förefaller vara en lagom mängd matolja i en Wokpanna, vilket är som en vanlig stekpanna fast lite Lah-Di-Dah liksom. Koka upp lite vatten i en kastrull bredvid.
Ta fram en kniv och en skärbräda och skala vitlöken (vitlök är inte ett dugg som potatis, skalen innehåller inget märkvärdigt) och hacka den sedan.
Skala Ingefäran. Potatisskalare är att föredra men om NÅGON råkat förlägga den så går det lika bra med en osthyvel, har jag märkt.
Inse att det går sådär, och riv sedan ingefäran på skärbrädan. Finhacka en chilifrukt. Hacka sedan paprikan och svampen (just jävlar. Kantareller är inte helt hundra. Ta nån annan svamp) och titta sedan på stekpannan. Om du nu lyfter på stekpannan och vrider den lite så kan du se hur matoljan blivit lättflytande. Undra lite hur det har gått till och ta sedan reda på det genom att hälla i allt du redan gjort i ordning. Sprätter det nu varm matolja över hela köket så har du kanske inte gjort rätt, men följt receptet!

Tillsätt böngroddarna, rör om lite och häll i nudlarna i det nu kokande vattnet. Titta en stund på hur färgglad rätten är när den fräser ihop i pannan. Knäck ned de två äggen och börja en våldsam kamp emot att de ska bränna fast.
När det inte gjort det så har hela anrättningen antagit en vagt gråaktig ton. Det är fullt normalt.
Passa på att klia dig i ögonvrån, bara för att påminna dig själv om att du inte har tvättat händerna sedan du hanterat ingefära, hackad vitlök och färsk chili. Om du nu håller huvudet kallt och bara rider ut smärtan så kan vi straxt återgå till matlagningen.

Undra om nudlarna är överkokta, smaka och inse att så nog är fallet, svär lite och häll sedan över dem i Woken. Fundera en stund över varför du just lade dem i Woken, vad det skulle tjäna till och häll sedan över allting i en djup tallrik. Toppa med Teriyakisåsen, lite rostad lök och en näve chilinötter (Caschew går bra också, men det är sällan sånt blir över efter förfesten). Passa på att diska allt innan du äter, så att maten hinner bli kall.
Förstå att du inte gjort dig förtjänt av Vin eller Öl till maten (för att du inte pallat gå på systemet) och avnjut det hela med ett glas kranvatten.

Till dessert rekommenderas varmt en Dumlekola du hittat under soffan, och en snus som förhoppningsvis inte legat under soffan.

Bon Apetit!

Inga kommentarer: