torsdag 16 april 2009

Ett lustigt sammanträffande

Tänk vad en ledig, solig vårdag kan göra under för ens sinne!
Började dagen med en lyxfrukost (hemgjorda mackor för 50 spänn, det ni!) och tidningen, och där i DN's kulturdel hittade jag ett litet sammanträffande på sida fyra.
I artikeln "Utopierna är tillbaka", som recenserar Slavoj Zizeks bok "In defense of lost causes" hittade jag följande citat:
"Vi har gått från dårskapens regim till dumhetens <...>Av kommunismen blev man galen, men av nyliberalismen blir man korkad"
-Marcel Gauchet
Man kan ju tycka att detta är lite ogrundat ändå. Har ju inte läst Gauchet (Inte Zizek heller för den delen) och jag har ju en hel del emot nyliberalismen, men kan man verkligen uttrycka sig så? Tänkte jag och smuttade eftertänksamt på mitt mörka, varma och aromatiska kaffe. Småfåglar kvittrade utanför mitt fönster i takt med Skinny Puppys skiva "The Process". Längre bort lekte några barn glatt och högljutt.
Så gled min blick ned på sidan, där man hade fällt in ett citat från en intervju med en stark profil inom bloggosfären, en egenföretagare som dessutom är ledamot i MUF och en förebild för många unga svenska tjejer:
"Kvinnan är inte underordnad, hon har inte lägre lön och killar pratar inte mer än tjejer"
-Blondinbella (om varför hon inte är feminist i tidningen Fokus)

Varpå jag insåg att där nog fanns en poäng ändå, suckade lite och njöt sedan en liten stund av våren.
Fri tolkning: "I huvudet på en nyliberalist"


Dagens Haiku:
Idag är jag stark
men hur blir det I morgon?
Och gör det något?

4 kommentarer:

Marie sa...

...ja - gör det något?

Blondinbella är en bakåtsträvare. Hon förstår väldigt mycket om sin omedelbara närhet, men kan ingenting om andra värderingar. Hon har ingen empati. Hon är alldeles för ung.
I höst kan vi väl läsa DN och dricka kaffe ihop? Prata om bra och dåliga grejer som är intressanta?

Clqwrx sa...

Absolutivt definivt!

Unknown sa...

Skönt. Jag sätter på kaffet.
Eller går jag händelserna i förväg?

Självaste Grönvik sa...

Jag förstår verkligen inte varför en sådan värdelös människa som Blondinbella över huvudet taget är en kändis? Förutom att hon är grymt puckad så är hon så oerhört tråkig (något jag har konstaterat då jag träffar henne dagligen)